textum, textrum

Belles lettres.

Posted in Erich Auerbach, Mircea Cărtărescu, Virginia Woolf by Terese on 29 november 2009

Så mycket som också handlar om tillvaron kring själva läsandet. Jag tycker mycket om att äga böcker. Ja! Jag kan till och med ogilla bibliotekens böcker med dess dunkla dofter och glattiga blad och detta att jag ständigt måste hindra mig från understrykningar och hundöron.

Ety en ny bok är min. Jag får göra som jag vill med den. Jag får breda ut bladen som vingar att vila under, hundöra och understryka. Jag får riva ut sidor jag ogillar! Texten blir mer min. Mina böcker ser lästa ut, några ser omlästa ut och vissa  ser alldeles oanvända ut.

Då jag ser läsande människor på bussar och tåg, vars reselektyr närmast liknar solfjädrar, tycker jag alltid det ser så trivsamt ut, ja jag kan nästan bli avundsjuk; om jag själv bara inte vore så rädd för att bryta min egen boks ryggrad!

Jag har alltid varit en mycket försiktig läsare, behandlat böckerna som vore de små djur; något jag säkerligen ärvt av min mor. Numera har jag ett spretigt förhållande till mina böcker. Framför allt pocketböcker av svensk sort hundöras gärna och får villigt kantstötas i väskan. Kan ej förklara varför. Men de flesta böcker behandlas ännu med största omtanke. När Virginia Woolfs A Writer’s Diary kommer med posten, ren och len och slät, vill jag inget hellre än att bevara den så.

Nu tycker jag att jag nästan låter pervers. Gör jag? Likväl kan jag inte avstyra impulsen att börja understryka Woolfs briljans, här finns så mycket att hämta och tänka; detta måste sparas och återvändas till!

De böcker som i min hylla ser olästa ut även efter läsning är få men talande: Cartarescus Orbitortrilogi, typexemplet. Behandlar jag alltså de böcker jag värderar högst med den största ödmjukheten? Nej. Här ligger visst en mjukläst Mimesis.

Hur gör ni?

Ett svar

Subscribe to comments with RSS.

  1. Jessica said, on 14 december 2009 at 8:26 e m

    Du borde verkligen läsa Det här är allt :) Där säger hon precis samma sak, att hon tycker om att äga böcker, och att det inte är samma sak att låna dem, osv :)


Kommentera

