textum, textrum

Someone had blundered.

Posted in Virginia Woolf by Terese on 04 december 2009

Sådana fördomar man har om författare man inte läst! För några månader sedan tänkte jag mig Virginia Woolf i stil med Charlotte Brontë, som inte alls är någon jag med glädje rör ned i min kopp te. Efter att den senaste tiden i huvudet lagt till rätta litteraturhistorien, skäms jag lite för jämförelsen, med tanke på att det mellan dem finns en tidsspann på nästan hundra år. Men desto trevligare förvåning, när man inför en föreläsning om fokalisation ska ha läst To the Lighthouse, och läsandes densamme bredvid en vän, ständigt utropar ”Det här är ju helt sjukt!” och ”Hör här!”.

Alltså finns nu även en sida med fyrcitat.

2 svar

Subscribe to comments with RSS.

  1. H said, on 06 december 2009 at 11:32 f m

    Charlotte Brontë som jag tycker så mycket om. Och Jane Eyre som jag gillade mycket mer än Mot fyren. Fast när jag tänker närmare på saken så var det nog att jag läste Jane Eyre eftertänksamt, med läsglädje, medan Mot fyren var tvungen att avverkas på några dagar inför en tenta i litteraturvetenskap. Frågan är om litteraturkunskapen egentligen gav mig något. Man får ju inte läsa i den takt man vill, hinner inte reflektera. Vad tycker du?

  2. Caroline said, on 12 december 2009 at 5:05 e m

    Jag har inte läst henne ännu men din puckblogg (bloggpuck?) har flyttat upp henne på listan. Ack allt det olästa!


Kommentera

