textum, textrum

Kommentarsvar som blev blogginlägg.

Posted in Charlotte Brontë, Ingmar Bergman, J. W. Goethe, Virginia Woolf by Terese on 07 december 2009

Så måste det nämnas, att jag förtillfället läser litteraturvetenskap A. Naturligtvis har jag i och med det enormt mycket att läsa, och naturligtvis kan man inte smälta allt, det vore ju omöjligt. Efter ett tag tycker jag dock att man lär sig att ta in väldigt stora textmassor på väldigt kort tid. Hur hälsosamt är det, tänker jag nu, mitt i allt detta längtar man förstås läsa helt frivillig litteratur i ultrarapid.

Jag går in i varje verk med attityden ”den här boken ska jag älska!”, annars skulle jag inte ta mig igenom kursen. Men man kan ju omöjligt älska all litteratur. Brontës Jane Eyre är för mig alldeles för högtravande och det blir trögflytande trots att jag vet att den speglar sin tid; att det finns oändligt ur den man kan plocka, dissekera och analysera. Jag tror min motvilja består i att jag inte kommer undan att jämföra Brontës sätt att skriva med språket i Goethes Den unge Werthers lidanden; dessa ständigt återkommande ”ack” och hur karaktärerna hela tiden spelar ut sin egen klichée. Det handlar inte om att jag vill ha det mer förnuftiga, jag är helt på det klara med att denna brevroman är fullt medvetet, nästan parodiskt skriven – ändå blir jag inte imponerad. Det skaver i språköronen.

Jag tänker ofta på något Bergman säger i Vilgot Sjömans dokumentär Ingmar Bergman gör en film, att språket är en ton, och det är lättare att träffa högre toner – då gör det ingenting om man träffar lite fel eller åt höger eller vänster; det är skickligare att träffa en lägre, mänsklig ton, en ton som spelgar verkligheten. Det är det som jag tycker Woolf gör så enormt lysande i To the Lighthouse; hon går in och ut ur karaktärers huvuden, själva romanen är närapå ett mänskligt medvetande översatt till poetisk prosa. Men just det handlar ju faktiskt om tycke och smak. Litteraturvetenskap i sig är ju egentligen en motsägelse.

Kommentera

