textum, textrum

Men kaptenskan kom ut på trappan med tre små böcker, bundna i rött band, i handen.

Posted in Selma Lagerlöf by Terese on 13 december 2009

Den 10 december i år var det nobeldagen och hundra år sedan Selma Lagerlöf gavs nobelpris i litteratur, något det i media skrivits mycket litet om. På Mårbacka verkar det dock varit fullt pådrag; när jag dagen efter kommer dit ligger gården öde och utmattad, nästan kall. Jag har varit här förr, kan jag ha varit åtta eller nio, jag minns nu att jag fotograferat min skolklass framför huset, att jag för hopsparade pengar köpt en mycket liten view-master med Mårbackamotiv.

Selmas hus är bland det vackraste. Bara gardinerna, de tunna, ljusa med omsorgsfullt broderade små vita blommor. Allting så subtilt och samtidigt så flådigt. Biblioteket t.ex. är långa rader av hyllor med sprättade böcker. På ett lågt fönsterbräde är färgen bortskavd, jag tänker att här har hon stått med ryggen mot utsikten och komponerat sina romaner i huvudet.

Ett rum är nästan helt vitt. Bländade ljust med ljusa tapeter och ljusa möbler och med den lilla, nästan omärkliga detaljen: i sofftyget blå broderade blommor. Ett sätt att smycka hus, ett sätt att smycka romaner.

På det trötta Mårbacka är souvenirbutiken stängd, detta blir mitt vykort, bilderna i era fantasihuvuden oändligt vackrare.

3 svar

Subscribe to comments with RSS.

  1. H said, on 13 december 2009 at 11:47 e m

    Åh, är det inte Juloratoriet som hon sätter en pojke till att sprätta böcker av författare som hon inte har orkat läsa men som ändå skulle bli glada om de upptäckte att deras böcker åtminstone var sprättade (och därmed lästa) efter hennes död.

  2. interweaves said, on 14 december 2009 at 8:24 f m

    H: Ja, åh! Jag tänkte på det när jag stod i biblioteket!

  3. Caroline said, on 16 december 2009 at 7:53 e m

    Mmm, det var ett mkt vackert vykort!


Kommentera

