textum, textrum

Språket i farfars mun.

Posted in Språk by Terese on 19 december 2009

Jag har ärvt en fantastisk skatt, ett språk, det är värmländskan. I många år har jag dokumenterat min farmor och farfars liv, främst genom fotografier, men då och då även med lågkvalitativa film- och ljudinspelningar.

När jag hör mig själv i dessa inspelningar upptäcker jag att min mun och tunga omedvetet slagit om till farmor och farfars variant av dialekt. Språk är smittsamma. Naturligtvis är denna dialektvariant också den min pappa pratar och mitt egentliga sätt att prata, ett slags urspråk.

Det är svårt att analysera sig själv, jag pratar förmodligen alltid värmländska, men när jag hör mig själv prata på en föreläsning eller jobbintervju har jag lagt undan tjocka l och mörka u:n. Däremot är jag tämligen värmländsk om morgnarna, samt när jag är väldigt arg eller väldigt glad.

Min farfars språk är emellertid väldigt speciellt, det är inte bara präglat av värmländskan. Han uppfinner obehindrat ord som från ingenstans. Bland mina favoriter finns smatorcykel, som betyder motorcykel, uppenbart onomatopoetiskt skapat. Vidare heter säkerhetsbälte skrajsnöre – i mina öron en vacker allitteration – och, det kanske tydligaste exemplet, den godisbit hunden alltid får innan han går ut, kallad utbeten (alltså: ut-biten).

Vind och regn heter motväder, det vibrerande ljud vinden gör genom vinterfönstren heter Vär-Kalle (dvs: Väder-Kalle), när man knäpper koftan fel har man knäppt en sup och han kan kasta ned sina ögon till hunden under bordet [kasta ner öga te hunn].

Jag tror att farfars alldeles egensinniga språk kommer ur hans enorma busighet och fantasi, men kanske främst hans sätt att ständigt verka tänka i bilder. Jag undrar hur hans liv sett ut om han inte varit ämnad att bli slipare och senare bonde, om han hade fått gå gymnasium eller i alla fall ur grundskolan, hade jag då haft en fantastisk författarfarfar?

2 svar

Subscribe to comments with RSS.

  1. Jessica said, on 19 december 2009 at 2:08 e m

    Terese! Jag älskar det du skriver. Så himla fint.

  2. blessyrer said, on 01 januari 2010 at 10:48 e m

    asfint skrivet, t!


Kommentera

