textum, textrum

Nyårsrosett.

Posted in litt by Terese on 31 december 2009

I år har jag nedtecknat allt jag läst eller läst om. Det är säkerligen något jag kommer uppskatta när jag är 80, liksom en dagbok eller ett fotoalbum, men även är det ju något som gör att jag nu kan skriva en glänsande ny rekommendationslista. Så, voilà! Tjugohundranio års ljuspunkter, ett litterärt kakbord:

Robert Byron, The Road to Oxiana
Mircea Cărtărescu, En lycklig dag i mitt liv
Mircea Cărtărescu, Nostalgia
Mircea Cărtărescu, Orbitór. Vänster vinge
Raymond Carver, What We Talk About When We Talk About Love
Paul Celan, De rumänska dikterna
E. E. Cummings, Selected Poems
P. O. Enquist, Nedstörtad ängel
Herta Müller, Hjärtdjur
Herta Müller, Redan då var räven jägare
Irène Némirovsky, Storm över Frankrike
Flannery O’Connor, Everything That Rises Must Converge
Elliot Perlman, Seven Types of Ambiguity
Marcel Proust, På spaning efter den tid som flytt 1. Swanns värld
Hjalmar Söderberg, Doktor Glas
Virginia Woolf, A Writer’s Diary
Virginia Woolf, To the Lighthouse

Kommentera

