textum, textrum

Om att läsa fritt och brett och omväxlande.

Posted in Aristoteles, Ezra Pound, Jan Guillou, Liza Marklund, Nicolas Boileau by Terese on 02 januari 2010

Fick för några dagar sedan en lång litteraturlista för B-kursen. The horror! tänker man när man upptäcker titlar som Marklund, Gömda och Guillou, Ondskan. Man börjar i huvudet smida sin egen poetik, börjar ifrågasätta vad litteratur är och vad den bör vara. Ingen kan självfallet säga vad litteratur bör vara, varken Aristoteles, Boileau eller Pound (och minst av allt de som leker manifest i DN).

Självfallet inser jag vikten av att i litteraturvetenskapliga sammanhang läsa populärlitteratur, därutöver att läsa mångfalden. Man kan fråga sig om mina lärare i sina kanoniserade läshuvuden inte kan påkomma en populärlitterär roman vars språk och innehåll inte bottnar i sörja.

Så hör det även till saken att jag vid sisådär 20 års ålder läst ovan nämnda titlar. Det jag bar med mig från båda verk var i princip samma intryck: Marklunds och Guillous litteratur är lättläst, lättspridd, tillgänglig och tillrättalagd. I ett närmast hånande användande av språket söker de med ljus och lykta effekter likt Hollywoods biljakter fånga läsarens uppmärksamhet. Och visst lyckas de! Skickligt trycker de den breda publikens knappar. Intet vet de om konstnärlig integritet men desto mer om säljarsiffror. Kan man se något annat syfte än själva lönsamheten? Är detta litteratur eller enkom ett medel för eskapism?

Jag återkommer.

Ett svar

Subscribe to comments with RSS.

  1. Caroline said, on 02 januari 2010 at 8:30 e m

    Eskapism, så klart! Jag har en bekant som dissar M&G hårdare än t.o.m. jag själv, dock i samma andetag hyllar han hur filmiskt de skriver sin action. ”Ingen gör det bättre.”

    Nå, jag personligen är inte det minsta förtjust i action.


Kommentera

