textum, textrum

Vetenskap vi annars ej kan erhålla.

Posted in H. G. Wells, Jane Austen by Terese on 24 februari 2010

Jag har som befarat fastnat alldeles i Jane Austens Pride and Prejudice. Kanske är det tack vare Mrs Goodbook, kanske är det på grund av den för tillfället så platta kurslitteraturen. Till imorgon ska man ha läst H. G. Wells War of the Worlds, som jag förtvivlat önskar jag kunde uppskatta. Istället förefaller mig detta bland det första inom science fictiongenren outhärdligt oengagerande; intet intressant får jag veta om huvudpersonen, ej heller om någon annan. Hela romanen byggs kring så kallade spektakulära händelser, av vilka jag på intet sätt kan hänföras. Måhända är jag i genren oinsatt, men nog ska väl, om än driven av intrigen snarare än karaktärer, en roman ha någon uppslukande effekt?

Austen, å andra sidan, är psykologiskt, vackert briljant; spektakulär i ordets rätta bemärkelse. Så kärleksfullt hon tecknar sina romanfigurer, så älskvärt! Jag tänker att Austen bättre vet vad vetenskap om fiktion är.

”[…]We have tried two or three subjects already without success, and what we are to talk of next I cannot imagine.”

”What think you of books?” said he, smiling.

”Books – Oh! no. I am sure we never read the same, or not with the same feelings.”

Kommentera

