textum, textrum

Alltid verkar det handla om min egen smakideologi.

Posted in litt, Magnus Persson, Toni Morrison by Terese on 28 februari 2010

Det töar och jag har hela dagen suttit i soffan och seriedruckit te och läst Toni Morrisons Älskade. Det är inte sant att kurslitteraturen för tillfället är platt, för den är inte bara platt. Morrisons roman flyter och böljar och står och väger i språket och i kompositionen på ett sätt som gör att jag verkligen kan sitta där, timtals i soffan med ögonen fästade. Jag tänker att halleluja vad jag har det lyxigt, få läsa romaner på heltid! Vilket ju inte är fullkomligt sant, men idag låtsas jag. Jag låtsas också vara blind de gånger Morrison bottnar i språkliga preta(!)ntioner (romantiteln ett bra exempel), istället blundar jag och böljar; man får plocka det fina där man kan ta det.

Har även i veckan plöjt Magnus Perssons feta avhandling Kampen om högt och lågt : studier i den sena nittonhundratalsromanens förhållande till masskulturen och moderniteten, vilken nyanserade min bild av populärlitteraturen i några dagar, fram till igår, då jag återligen förde en diskussion om ämnet och insåg hopplösheten. Känner mig pånytt tämligen kulturkonservativ, eller kanske kulturradikal? Jag lär hur som helst återkomma till Persson.

2 svar

Subscribe to comments with RSS.

  1. […] man kan lapa. Posted in Toni Morrison, litt by Terese on 02 mars 2010 Jag måste utveckla det jag sa om språket i Toni Morrisons Älskade, ety halvvägs in i romanen orkar man inte blunda mer för […]

  2. […] man kan lapa. Posted in Toni Morrison, litt by Terese on 02 mars 2010 Jag måste utveckla det jag sa om språket i Toni Morrisons Älskade, ety halvvägs in i romanen orkar man inte blunda mer för […]


Kommentera

