textum, textrum

Kyssa Gösta Berling, fy skam!

Posted in Horace Engdahl, Selma Lagerlöf by Terese on 20 april 2010

”Ett iögonfallande drag hos litteraturen är att den består av böcker som ger upphov till andra böcker”, skriver Horace Engdahl i essän Att skriva om litteratur. Litteraturen ger även upphov till andra konstarter. Jag tänker mycket på det här när jag läser Gösta Berlings saga. Jag tänker bland annat på Mauritz Stillers stumma filmatisering av romanen, samt dess nykomponerade musik av Matti Bye. Litteratur, film och musik ljuder sann och samstämmig. Det är mycket vackert, och jag önskar stundtals jag kunde ta del av allting samtidigt, en konstinjektion.

*

Titelcitat.

Ett svar

Subscribe to comments with RSS.

  1. Caroline said, on 20 april 2010 at 7:39 e m

    Konstinjektion! Jag inbillar mig jag ligger på rygg på tre sorters museum med spoken word, jazz o bok, kanske även en urpremiärsballerina iklädd ngt specialuppsytt från Antwerpen, en spontanmurad fasad & skorsten, en nyvävd spets… Fina tankar, tack!


Kommentera

