textum, textrum

Kommande exklusiv idolintervju.

Posted in littvet, Torsten Rönnerstrand by Terese on 24 april 2010

Inom snar framtid ska jag intervjua en av mina lärare i litteraturvetenskap, Torsten Rönnerstrand. Torsten är docent och forskar bland annat  om språk och dess teorier samt om barnlitteraturen i massmedierna. Torsten brukar på föreläsningar mässa vackert proustinaskt om antik grekisk litteratur, Den gudomliga komedin och Paris. Han citerar långa Strindbergstycken och liknar helt teoretiskt och obehindrat Gud i Gamla Testamentet vid en ”empatistörd psykopat”. Det verkar finnas mycket lite han inte vet om litteraturens historia och litteraturen i sig själv.

Vill ni ställa en fråga till Torsten, vilken som helst, skriv den hjärtans gärna i kommentarsfältet.

*

Här presenteras Torstens forskningsområden, här kan man läsa ett stycke om Tomas Tranströmer och efter 35 min kan man här (2 mars 2009) höra honom tala om blasfemi hos Lars Norén och Linda Skugge.

6 svar

Subscribe to comments with RSS.

  1. Maria said, on 26 april 2010 at 6:51 e m

    Vad intressant. Kommer inte på några frågor, men det ska bli kul att läsa sedan. :)

  2. lena kjersen edman said, on 28 april 2010 at 9:47 f m

    Mina frågor till Torsten är:
    Vad symoiliserar i ”Sent i novenber” Vredens skog där den lilla ledsna homsan Toft vandrar?
    Finns Mumintrollet med i båten med stormlyktan som Toft skymtar mycket långt borta?
    Vad händer om du gör en jungiansk läsning av Robinson Kruse?
    Och så skickar jag en KRAM till Torsten!

    Lena Kjersén Edman

  3. Terese said, on 28 april 2010 at 4:42 e m

    Lena, hjärtligt tack! Tar såklart, förutom frågor, även med famnen.

  4. Jacob C said, on 06 maj 2010 at 1:03 f m

    Denne man har också jag stött på. En mycket inspirerande bekantkskap. Det skall bli roligt att läsa din intervju (om den nu är tänkt att publiceras).

  5. Terese said, on 06 maj 2010 at 8:50 f m

    Så var det tänkt ja!

  6. […] om den abnorma mängd lyrik jag inmundigat under den senaste tiden, om hur mycket jag ser fram emot intervjua Torsten ‒ istället började jag pusselpacka ihop mina böcker i lådor, ety snart ska de stå på en […]


Kommentera

