textum, textrum

En statisk television.

Posted in litt by Terese on 16 maj 2010

Måhända borde jag inte yttra mig om televisionens utbud överhuvudtaget, ety jag minns inte senast jag frivilligt tittade. Det kanske var vid nyår, ring klocka ring. Dock brukar jag se Babel via SVT Play. Av outgrundliga anledningar brukar mina förväntningar skjutas skyhöga, därefter brutalt krossas.* Jag tycker mycket om Daniel Sjölin, hans författarskap, den subtila läskänslighet han så ofta döljer, hans sätt att tala om litteratur. Men efter varje uppgradering av studion, dvs efter varje ingripande av en högre ekonomisk makt, tycks Babel mer och mer handla om det ytliga allmäna och mindre om litteraturen i sig.

Jag menar inte att ett program om litteratur enkom borde bestå av litteraturvetare, forskare eller några av De Aderton. Däremot tror jag det skulle bli oändligt mer intressant om man pratade om texter istället för kontexter (frånsett att kontexter i vissa fall är oumbärliga). Alla kan prata om texter. Men i Babel diskuteras i flera fall inte ens kontexter utan fullkomligt ovänsentliga ämnen, långt bort i periferin. Jag är t.ex. inte det minsta intresserad av huruvida Ebba Witt-Brattström bakar kanelbullar eller inte. Därutöver, när under intervjun med Witt-Brattström talas det om hennes författarskap?

Jag vill mena att på det sätt litteratur berörs i Babel är att underskatta tittares intellekt. Nej, förresten, det är snarast att idiotförklara. När tidsspannet nu utökats till en timme, vore det då inte fruktbart ett t.ex. behandla ett litterärt ämne mer djupgående? Jag saknar friktionen, jag saknar det ingående, det nyfikna, fantasin! Man kan behandla hundra spridda ämnen för att behaga flest möjliga och man kan behandla ett koncentrerat ämne och om det säga hundra saker, jag undrar: vad vore mest intressant?

* Jag är inte ensam om detta.

2 svar

Subscribe to comments with RSS.

  1. Caroline said, on 16 maj 2010 at 4:13 e m

    Absolut. Jag slutade titta på denna rappakalja för mkt länge sedan.

  2. […] Albert Camus, Selma Lagerlöf, litt by Terese on 23 maj 2010 Jag tänkte skriva något om att jag ändå sett Babel igen, att jag tyckte det var helt ok,  ety ämnet var vettigt och viktigt, om än som […]


Kommentera

