textum, textrum

Hur kampen än stånde i denna stund.

Posted in litt by Terese on 16 maj 2010

Apropå högre ekonomiska makter, läste jag för några veckor sedan en artikel av Per Gedin som sakligt beskriver det rådande förlagsklimatet. Bonniers har tagit över Adlibris och Norstedts har strålat samman med Akademibokhandeln. Förläggarens roll finns kvar, om än reducerad, men ekonomer tar det avgörande beslutet om huruvida en bok ska ges ut eller ej.

Sålunda kommer de idag två största bokförlagen nästan uteslutande släppa litteratur ”som säljer”, dvs deckare, chicklit, memoarer, kokböcker samt faktion à la Marklund. Ekonomiskt kommer detta naturligtvis gå alldeles ypperligt. Däremot kommer betydande estetiska värden läggas i träda. Hade denna diktatoriska styrning av litteraturen påbörjats för tjugo år sedan, hade ingen kunnat läsa Herta Müller på svenska, ety hon hade då aldrig översatts och lanserats, vilket Gedin också tar upp som lysande exempel.

Givetvis finns mindre förlag. Modernista, Ellerströms och Bakhåll är exempel på förlag som tar litteraturen på allvar och inte nöjer sig med lättsmälta böcker som kan läsas och sedan kastas. Men de mindre förlagen syns också mindre, får mindre utrymme i Akademibokhandelns hyllor och trycks inte i så många exemplar att de kan staplas i pyramider på Bokia. Den reella litteraturen får man hitta på egen hand.

Jag tänker att 2000-talet blir den litteraturhistoriska epok där en stor del av den kvalitativa litteraturen aldrig får komma upp i ljuset, trots internets oändliga möjligheter. Den kvalitativa litteraturen kommer grävas fram likt fossiler ur hårddiskar, publiceras nästa århundrade av en ny Sylvia Beach.

*

Titelcitat: Aiskylos, ur Orestien.

4 svar

Subscribe to comments with RSS.

  1. Caroline said, on 17 maj 2010 at 5:52 f m

    Jag tänker, faktiskt med en gnutta förtjusning, att litteraturletandet nu blir som musikletandet när jag var yngre, man får anstränga sig lite helt enkelt. Hoppas på fler oberoende boklådor, att de kan överleva Skönt att kunna konstatera att intresset för den riktiga litteraturen ändå gror, att det inte är de stora giriga förlagen som bestämmer hur marknaden skall se ut. Helt galet hur de klippte av sin trovärdighet så där utan att tveka.

  2. Terese said, on 17 maj 2010 at 8:18 f m

    Jag gillar förvisso också agera litteraturdetektiv. Men att Akademibokhandeln och Bokia nu är störst och dessutom nästan bara säljer lättsmält, skapar ju onekligen vissa problem om bor man i en mindre stad. Där jag bor finns inga boklådor. Här finns ett antikvariat. Dock finns mkt begagnat såsom Myrorna och Gengåvan där man kan fynda Lagerlöfs förstautgåvor för 20 kr, men Akademibokhandeln och Bokia har fortfarande flest kunder, agerar på sitt sätt litteraturtips.

    Min mormor, som förutom jag själv är den största läserska jag känner, vet inte vad internet är. När hennes favoritförfattare släpper nytt köper hon på kedjebokhandeln inbundet för 300 kr. Det får mig seriöst vilja grina, ety jag känner hennes inkomst.

    Förut hade bokhandlare en skyldighet att ha si och så många ex av vissa klassiker innestående, nu existerar inte den regeln. Har man tur kanske Hamlet står i ett ex bland pocketböckerna.

    Det finns nu inget sätt att omedelbart få tag på böcker som inte är topplistade. Dessa får man via internet eller kedjebokhandel beställa, alternativt leta bland begagnat, utan försäkran om bok öht finns.

  3. Caroline said, on 17 maj 2010 at 10:11 f m

    Usch jag var för egoistisk i min förra kommentar! Jag tänker på min farmor som…. antingen går till biblioteket eller blir tipsad av mig, om jag hittar ngt som jag tror kan intressera henne.

    Riktiga boklådor finns det väl max fem st av i Sverige? Jag känner till två och en halv, inte inräknat antikvariat.

    Jag tror dock att eldsjälar liknande de som startar förlag, även kommer att öppna små boklådor som erbjuder just det vi söker. Det kan inte i längden vara hållbart att såsom Bokia, Konsum och Akademihandeln sälja mestadels kiosklitteratur.

    Tänker även att man inte kan tvinga privata affärsidkare att tillhandahålla specifika varor, det är ohållbart. Att de själva däremot är ointresserade av det, är en helt annan, och mkt mer skrämmande sak.

  4. Terese said, on 22 maj 2010 at 9:53 f m

    Alls inte för egoistisk, vem vill ständigt få medhåll? Tycker dock vissa böcker, kalla det gärna kanon, bör finnas tillgängliga utan snåriga reservationer eller beställningstider. Återkommer ev om detta!


Kommentera

