textum, textrum

Vet han hurudan Margareta Celsing var? Hon var smärt och späd och försagd och oskyldig, Gösta Berling.

Posted in Selma Lagerlöf, Språk by Terese on 16 juni 2010

Jag är inte över mig given förtjust i ljudböcker, trots mormors många, långa livsberättelser, trots fick jag varje kväll hela barndomen utan undantag en saga högläst. Mormors berättelser alltid så levande, ety varje gång jag hör historien om moster som på bilsemesterns kaffepaus slänger kallnat kaffe ur en kopp, går hantaget av lite tidigare, flyger koppen lite längre ned i diktet, blir hon ännu lite mer häpen. Vissa formuleringar dock alltid desamma. Å så stog ho där mä grepen, osv.

Noterar i en upplaga av Gösta Berling att jag på flera ställen spontat antecknat ”mormor!” när blir det lagerlöfska språket extra muntligt. När mormor talar separerar hon stundom likt Lagerlöf substantiv, verb eller adjektiv med ”och”, t.ex.: å ho gape å skrek och levde rövern.

Liksom med mormor, vars berättelser jag kan utan och innan, har jag inga problem med att lyssna på böcker jag redan läst (Max von Sydows inläsning av Mörkrets hjärta t.ex. underbar!). Även barndomens Alfons Åberg kunde jag höra outtröttligt. Det finns något fundamentalt tillfredsställande, tror jag, i att höra berättelser man tycker om upprepas.

Jag följde igår med mormor till en av hennes vänninor. Väninnan, M, hade nyligen förlorat nästan all syn. Hon kunde enbart se stora rörelser; bilar och mitt hår. Eftersom jag hade noterat bokhyllan innan vi satte oss, frågade jag om hon nu inte lyssnade på ljudböcker. Hon svarade på klingande österbottniska att det ville hon alls inte, hon lyssnade hellre till tomheten och mindes det som varit.

*

Titelcitat.

Kommentera

