textum, textrum

Jag tycker mycket om tanken böcker som överlevt både ett och två världskrig, sparats som ett pansar mot bröstet.

Posted in litt by Terese on 30 juni 2010

Jag bor nu mitt bland second handaffärer, mitt bland billiga böcker. Jag förvånas dagligdags över människors okunskap om böckers värde, jag köper författarsignerad Karin Fryxellsamling för 5 kronor och Eddan för 2. Jag köper The Complete Works of Rabelais, Alf Henriksson, Seneca, Platon, Hemingway, Sofokles, Ekelöf, små vackra Strindbergpjäser, små vackra Sakespearedramer. De är inte snedlästa pocketutgåvor, de är vackert bundna eller spröda ihopklistrade utgåvor alltifrån 1880-talet till 1960. Jag står ofta våldsamt överraskad, ja förstummad när finner jag bland skräpet dyrgriparna. Mest köper jag Lagerlöf; av och om. Min Amandavän hittar Kirkegaards dagbok för 5 kr och Strindberg i 14 svartröda halvfranska band för 150 kronor. Vid det fyndet kan inte heller hon tala.

Nuvarande bokansvarig på Myrorna berättar att människor stundom kommer in och frågar om de inte har böcker till överkomligt pris, eftersom de ska ”elda i stugan”. Jag sa att jag kan skriva upp numret till en bra vedförsäljare. Hur bra brinner böcker?

Införskaffar alltså allt detta på Myrorna, Gengåvan och Solareturen, varav sistnämnda är överlägset billigast. Topptips!

Ett svar

Subscribe to comments with RSS.

  1. GIRLS IN SHORTS said, on 30 juni 2010 at 7:55 e m

    ELDA I STUGAN! Är folk dum i huve!


Kommentera

