textum, textrum

Är förutom sistnämnda verk inte överdrivet förtjust i kommande C-kurs skönlitterära val.

Posted in littvet by Terese on 12 juli 2010

Axelsson, Majgull. Aprilhäxan. (1997, olika utgåvor).

Brontë, Charlotte. Jane Eyre. (1847, olika utgåvor).

Gilman, Charlotte Perkins. ”The Yellow Wallpaper”. (1892, olika utgåvor).

Jakobsson, Lars. Kanalbyggarnas barn. Stockholm: Bonniers, 1997.

Woolf, Virginia. The Waves (1927) eller To the Lighthouse (1931).

8 svar

Subscribe to comments with RSS.

  1. caroline said, on 12 juli 2010 at 4:36 e m

    Yellow wallpaper tyckte jag mkt om i dess direkta enkelhet viss amerikanostalgi.

  2. Caroline said, on 12 juli 2010 at 8:05 e m

    plus viss amerikafinkänslighet, menad jag nog på ett ungefär.

  3. Sara U said, on 15 juli 2010 at 3:49 e m

    Kanalbyggarnas barn gillade jag mycket faktiskt. Och Aprilhäxan förstås, Majgull i sitt esse. Majgull. Har du läst den?

  4. Sara U said, on 15 juli 2010 at 3:50 e m

    Och jag kan inte skriva heller märker jag… Klämde in ett litet extra Majgull där, undermedvetet :)

  5. Terese said, on 15 juli 2010 at 5:43 e m

    Apropå! Undermedvetet var det nog detta jag fiskade efter – pepp alltså! Tack littvänner!

  6. Terese said, on 15 juli 2010 at 5:45 e m

    Nu ser jag förresten att det har tillkommit:

    ”En valfri roman av en tidig svensk arbetarförfattare (exempelvis Martinson, Lo-Johansson).

    Torbjörn Flygt, Underdog, 2001 eller Susanna Alakoski, Svinalängorna, 2006 eller Åsa Linderborg, Mig äger ingen 2007.”

  7. Terese said, on 15 juli 2010 at 9:12 e m

    Proffsigt f.ö. att de blandat ihop Woolfs utgivningsår.

  8. Caroline said, on 03 augusti 2010 at 4:11 e m

    Jag skulle strejka om tvungen läsa Underdog eller Svinalängorna eller Mig äger ingen. MÄG har jag fö läst men alltså herregud, kvalitet?!


Kommentera

