textum, textrum

Hör nu, såsom ett barn får mat, min tanke. När han, vars vishet övergår allt annat har skapat himlarna, gav han åt varje ledare som i den egna sfären så strålar, att allt ljus blir jämnt fördelat.

Posted in Dante Alighieri by Terese on 17 juli 2010

Jag läser för andra gången Dante Alighieris Den gudomliga komedin. Hur vidgad blir inte upplevelsen, hur rik och som trädkronor  broderad när har man med sig erfarenhet från all läsning mellan förstaläsning och nu, allt inmundigande av historiska bakgrunder, Olof Lagercrantz fantastiska Från helvetet till paradiset. Måhända tänker jag fördomsfullt enkla tankar om människor med enkla liv, men förstår fortfarande inte hur Den gudomliga komedin kunde uppstå i ett medeltida klimat. Dante gör på många sätt Bibelns texter vackrare.

Det jag nu ville visa var den här målningen, skapad av Dante Gabriel Rossetti. Det är ett porträtt av en av komedins huvudpersoner,  Dantes (i båda meningar) kärlek Beatrice Portinari. Jag älskar hur tiden liknar en skugga. Jag älskar hur man först inte ser fågeln, hur den är ett ljus förenat med ljuset bakom Beatrice huvud; först en form och senare en fågel.


*

Titelcitat: Dante, ur Den gudomliga komedin, Helvetet VII:72.

2 svar

Subscribe to comments with RSS.

  1. Jakob Olsson said, on 22 juli 2010 at 6:00 e m

    Håller med dig om dina tankar kring Komedin; som jag håller bland de verk som verkligen har lyckats frigöra sig från tid och rum och letat sig in i varenda aspekt av inte bara litteraturen och kulturen, utan den kultiverade (”kulturellt odlade”) människan överhuvudtaget. Hur har inte min ryggrad ersatts av ett system av helvetiska kretsar! Hur kan inte mitt moraliska liv beskådas som en bestigning av skärseldsberget! Hur är inte mitt skrivande ett strävande efter den flammande himmelsrosen! Om du tar dig an mitt manus så märker du nog aspekter av Dante där också. Omedvetet och medvetet letar sig hans bilder och ord in i varje läsares tankar. Det svåraste med att ha läst honom är att man också måste förhålla sig till honom; på så sätt hade Dante en fördel när han skrev Komedin i jämförelse med efterkommande författare som sökt att skriva någonting likvärdigt i kraft: Dante behövde inte förhålla sig till Dante.

    Har den Danterelaterade ”I Dantes landskap” liggandes framför mig som ett kommande läsprojekt. Ännu en ljuskälla: nya träder ut i ljuset men… också… nya skuggor kastas.

  2. hanna said, on 24 juli 2010 at 4:08 e m

    tack! tror jag, eller tack å farmors vägnar kanske. hon gör knappast annat än läser böcker nu när hon är 91 år. och gärna på engelska, hon var lärare i engelska och historia tidigare, en av de få kvinnor som tog studenten på 30-talet. häromdagen hade hon en engelsman som vid ”bara” 88 års ålder flög från schweiz till danmark och därifrån bilade upp till farmor i halmstad. di ungdomarna!


Kommentera

