textum, textrum

Om nätterna drömmer jag att vår lägenhet brinner; här, ett tillsvidare mycket litet intyg.

Posted in litt by Terese on 04 augusti 2010

7 svar

Subscribe to comments with RSS.

  1. hanna said, on 05 augusti 2010 at 2:59 e m

    jag skulle vilja flickr-tagga böcker och fråga dig om dem, vad tycker du? har du läst?

    • Terese said, on 05 augusti 2010 at 4:45 e m

      Läst vad vart? Om din farmors bokhylla?

      • hanna said, on 11 augusti 2010 at 8:28 e m

        nej, i din hylla!

  2. Jakob said, on 05 augusti 2010 at 3:20 e m

    Lite för ordnat för min smak. Föredrar bokhyllor (och då menar jag hyllor gjorda av böcker) fyllda av böcker staplade i travar från golv till tak utan egentlig ordning. Lite som ett bo – ett fågelbo – bokägaren är fågeln som frenetiskt hämtar pinne på pinne i sökande på någon slags ouppnåelig kompletthet. Och ja… jag drömmer också om att det brinner om nätterna: att mina kära böcker, filmer och spel ska förgås. Min räddningsplan är dock enkel: Moby-Dick först, sedan Lovecraft- och Carroll-samlingen, rollspelsböckerna och sedan så mycket som möjligt! Gott så. Vill också säga att det nog inte blir någon litteraturvetenskap för mig. Alltför många pass hakar in i varandra och så vidare… kommer att ta tag i annat nu när alla hål dykt upp i livet (med nål och tråd, nål och tråd, tar jag tag i allt). Får se vad som händer terminen därpå, dock! Ha det bra, ni som blir kvar.

    • Terese said, on 06 augusti 2010 at 7:33 e m

      En dylik oordnad bokhylla är väl på ett sätt ändå ordnad, dvs. vald att se ut som om den hela tiden används. Jag tror dock inte att läsälskande människor med stora bokhyllor använder sin litteratur just så, spretigt och spontant, jag tror att de i perioder läser in sig på ett område, sedan övergår till nästa, kommer tillbaks, går ifrån, osv.

      Jag tycker inte ens att min bokhylla är ordnad, förutom efter storleksordning och, i den mån det går, författare. Men jag är också jävligt praktisk.

      Mkt, mkt synd ang. littveten!

  3. Caroline said, on 05 augusti 2010 at 6:56 e m

    Alldeles förtjusande, exakt vad jag behövde denna kväll. Längtar även min läslust tillbaka, ett liv uthärdligt.

  4. On Word Arts said, on 10 augusti 2010 at 6:50 f m

    Vackert. Bara så. Drömmer samma nätter om en egen ordning i hyllorna inom snar framtid.


Kommentera

