textum, textrum

Nu står blommorna vissnade, böckerna uppradade.

Posted in -, Virginia Woolf by Terese on 12 september 2010

Man fyller år, har kakkalas i flera dagar. Man får traditionsenligt rosor från pappas trädgård. Jag hittar fortfarande kaksmulor, blomblad, intorkat te. Sedan börjar plötsligt c-kursen, till på torsdag ska jag ha ett iordningställt ämne för uppsats. Det får vara hemligt till jag vet att jag klarar av. Ser nu mest fram emot onsdagens föreläsning, inför vilken vi ska ha läst Virginia Woolf. Jag ligger i sängen med Lighthouse och minst fem andra böcker, ingen av dem från litteraturlistan; om ska man läsa något om Woolfs texter ska man läsa Auerbachs ”Den bruna strumpan”. Auerbach säger: Woolf är modernist men skriver verkligheten verklig. Woolf säger: fiktionen är ett spindelnät, spröd men fäst i livet i fyra hörn.

Kommentera

