textum, textrum

Jag kan inte hålla fast blicken med händer och fingrar, gatstenarna utanför är pixlar lysta i ditt ansikte och de speglar dövtonerna i stämmor.

Posted in litt, Viktor Johansson by Terese on 05 oktober 2010

Minns när jag skulle korrläsa en svit åt Viktor Johansson att jag tyckte att hans protagonist spretade i ålder. Han tog aldrig det rådet och det var klokt, ety nyaste Game over är ett blandband samtidigt som ett album, den kan vara hundrasextiofyra hits men har samtidigt en genomströmmande röst. Den är en epik och det är ovanligt, den är berättande men poetisk; om vad som kan överleva och inte överleva. Tv-spelen gör mig nostalgisk. NES är ingen tidskapsel, men likväl en kärna som kommer uppgraderas. Har ni tänkt på hur Angry Birds liknar Super Mario Bros?

Game over kommer att överleva Johansson inte på grund av intertexterna till tv-spelen eller för all del metaforerna, men däremot på grund av språkbruket. Språket lever lättare, det lever friskt och kommer att bli gammalt. Game over är en sådan bildsprängd poesi att man börjar titta som Johansson, sinnena skärps och växer ut som känselspröt ur kroppen. Jag kallar det en blickpoesi.

Ett svar

Subscribe to comments with RSS.

  1. Tove said, on 07 oktober 2010 at 8:44 f m

    Hej! Nu ber jag om ursäkt redan på förhand för att jag inte kommenterar någonting som just det här inlägget handlar om, men eftersom det är det senaste inlägget känns det vettigast att kommentera just här. Ville bara säga att när jag igår satt och skrev ett eget blogginlägg om Mircea Cartarescu, pausade jag med lite googlande och hamnade här och förstod att du gillar honom. Jag har bläddrat lite i din blogg nu och det slog mig att du måste vara en bra person som skriver så bra och har en så fint fylld bokhylla! Mycket Tove Jansson ska det vara, m.m. Nåväl, jag tänkte börja följa dig på Twitter nu, så du förstår att den som alldeles strax börjar följa dig där är samma person som har skrivit den här kommentaren.


Kommentera

