textum, textrum

Säcken, skärpet, nagelsaxen.

Posted in Amanda Ekberg, Herta Müller by Terese on 18 januari 2011


Jag köper pocketupplaga efter pocketupplaga av Hjärtdjur och för varje gång jag läser om tar jag en ny, läsningen ren och fri från gamla tankar. De är märkta ”1”, ”2”, ”3”, ”4”. En annan är märkt ”Amanda ♥”, även hon har antecknat sönder marginalerna, mellanraderna och den är en handräckning när jag grottat in mig för långt i mina egna resonemang, en blick utanför mitt läshuvud.

Det är alltså såhär det ser ut när man bedriver vetenskaplig forskning, det är såhär arbetet för min c-uppsats ser ut och jag kunde inte ha det bättre. Som det ser ut nu kommer jag bl.a. göra en frekvensanalys av Hjärtdjur, dvs. titta på förekomsten av vissa ord. Jag har mejlat Bonniers och bett om en pdf-fil eller en fil vilkensomhelst som går att söka och räkna i, men ingen verkar veta och ingen svarar. Om någon vet hur jag bäst ska gå tillväga, säg mig hjärtans gärna. I annat fall tvingas jag inleda ett tiggande, fjäskande och knäbedjande. För en frekvensanalys skall göras. Jag är Müller på spåren, i skjortärmarna, klänningsskärpet. Åh, vad jag är intern och åh vad jag älskar det jag gör.


3 svar

Subscribe to comments with RSS.

  1. Caroline said, on 18 januari 2011 at 5:53 e m

    Jag beundrar den samling Hjärtdjur du kommer ha, vilken ljuvlig utställning! Ps älska alla Müllerinlägg, gärna ett om dagen.

  2. Terese said, on 18 januari 2011 at 6:05 e m

    Jag borde nog göra det, skriva ett inlägg om dagen, för disciplinen.

  3. Malin said, on 21 januari 2011 at 8:53 f m

    jag borde också läsa mer. tror det är bra för huvudet. din c-uppsats låter spännande. får jag läsa sen?

    och din säng, rummet, känns som en lugn oas. jag skulle vilja krypa in där när mitt har fått ge vika för alla garnnystan och gamla vävnader på golvet. slöjdkaos mot fågelvän.


Kommentera

