textum, textrum

I Hjärtdjur är väggarna så många och så subtilt utplacerade att romanen snarast liknar en stark och vacker katedral.

 

Den är klar nu, min C-uppsats i litteraturvetenskap, den heter ”Blicken som avbildningsmetod : symbol och verklighet i Herta Müllers Hjärtdjur och är förmodligen det mest oakademiska Karlstad Universitet på länge skådat. Kanske omarbetar jag den till en mer bloggläsarvänlig text, kanske å andra sidan inte, ety jag tror det viktigt med ett (får jag säga det här?) bildat avbrott i internetvardagen. Om inte bildat så vetenskapligt. Och om vetenskaplighet avskräcker, har jag ändå varit mycket snäll mot läsaren, jag använder kanske högst tre litteraturvetenskapliga begrepp, alla andra ord kan man läsa om är man bara intresserad. Och det är lätt att intressetjusas av Herta Müller.

 

Så jävla glad är jag över ha haft Carolines och Amandas språkblickar och ljushuvuden filtrerande texten under processen, uppsatsen hade inte liknat sig själv om vore det inte för er. Och såklart min mamma, det grammatiska språkgeniet. (Trivia #1: har ej ens kört text genom Words rättstavning.)

F.ö. mest stolt över att jag lyckats få ur mig den här textmassan under en period då min farmor spräcker höften och jag får bo i radioskugga hos farfar och taxen så att de inte svälter etc. (Trivia #2: min farfar har ett minne som varar i femminutersintervaller och besitter tillika en omättlig nyfikenhet, ergo har han grinat varje gång han plockat upp och läst inledningen till Blicken som avbildningsmetod. Jag tycker inte att det är sorgligt, jag tycker att det är vackert och känns som man då rört en mänsklig botten.)

Kommentera

