textum, textrum

Språket som hembygd.

Posted in bok&bibliomässan by Terese on 24 juni 2011

Det är midsommarafton, jag har efter närmare ett halvår fått min dator tillbaka, sitter och tittar igenom Bokmässans seminarieprogram för 2011. I mina tidigare tonår bodde jag i Luxemburg, då hade vi alltid slutprov på midsommarafton. Jag har enkom en barndomsrelation till midsommar, ergo sitter jag i pappas och soffa och längtar beställda bokpaket, läser Harold Blooms kanontexter, äter godis, väntar mat. Och Bokmässan, det är min debut där, är det meningen att så många vad verkar fantastiska seminarium ska krocka med varandra? T.ex. ”Språket som Heimat” (Müller!), ”Livsfarlig romantik” och ”Tranströmer – metaforernas mästare”, t.ex. ”Stagnelius på högsta volym” och ”Charles Baudelaire”? Jag undrar även vad t.ex. Camilla Läckberg, Carolina Gynning och Kikki Danielsson har på Bokmässan att göra? Är det för fylla en könskvot? Jag kan i så fall topptipsa jättemånga samtida tyska författare som råkar vara kvinnor. Men mjao vad fint det ska bli få höra Müller. Älskar den lingvistiskt inriktade seminarietiteln!

10 svar

Subscribe to comments with RSS.

  1. Sara U said, on 02 juli 2011 at 12:29 e m

    Jag antar att din fråga om Läckberg, Danielsson och Gynning var retorisk, men de är ju på bokmässan för att de släpper/har släppt nya böcker i samband med mässan. Det är mycket reklam inblandat. Om allt går som det ska så ska jag också på mässan i år! Ser mkt fram mot bl.a Jonathan Franzen. Kommer nog få stanna hela helgen om jag ska hinna se allt…

  2. Terese said, on 02 juli 2011 at 5:22 e m

    Det är en väldigt retorisk fråga; de har för mig ingenting med litteratur att göra, oavsett aktualitet. Många större författarskap är aktuella nu (t.ex. inom ramen för bokmässans tema), och kommer så vara under längre tid. Kanhända har Läckberg osv. något att göra med biblioteksvärlden. Dock anser jag det viktigare att ha t.ex. Lidmans hela författarskap på hyllan, snarare än Läckberg. Alltså magasineringen.

    Vad roligt! Jag ska tyvärr bara dit lördag, men resonerar jag förmodligen kommer vara mätt på det.

  3. Sara U said, on 04 juli 2011 at 10:35 f m

    Man kan tycka vad man vill om olika författares vara eller icke vara på bokmässan och på biblioteken (jag tror inte att du och jag kommer att komma överens om detta någonsin, Terese :) ), men du kommer att märka att de allra flesta som är på mässan är där för att marknadsföra sig. Vem som ska bestämma vad som är värdigt denna stund i rampljuset vet jag inte, och jag vet inte hur elelr efter vilka kriterier denna bedömning skulle göras. Inte heller de seminarier du räknar upp ovan är uppkomna endast ur en vurm för den goda litteraturen; deltagarna i dem har på något sätt ett intresse av att visa upp sig eftersom de t.ex kommer ut med en ny bok. Även om jag personligen är mycket trött på Läckberg (nu har människan banat sig väg in i både kokboks- och barnboksgenren. Vad gör hon härnäst? Släpper en skiva?) så tycker jag att hennes medverkan på bokmässan är befogad i rollen som ”författare som ger ut ny roman”.

  4. Terese said, on 04 juli 2011 at 11:00 f m

    Ja, det är ju en balansgång, mellan förläggare och besökare, antar jag. Förläggarna vill tjäna pengar, besökarna kunskap. Bokmässan är till för båda parter, men jag är ju besökaren. Jag vill ha samtal och litterära utbyten, och jag tror att många av de medverkande (t.ex. Englund, Müller, Lowden, Malte Persson, osv.) också söker detta. Det gagnar ju deras förmånga att utföra sitt (förhoppningsvis självvalda) yrke, inte bara deras ekonomi. Vart passar det då bättre än på samlingsplats för genuint litterärt intresserade – och i den skalan! Jag föreställer mig att ett samtal om/med en av de lågkvalitativa författarna är ett samtal om ingenting, eftersom deras verk besitter så skralt med substans. Så ånyo: vad gör de där? Jo, jag vet, slantarna.

  5. Terese said, on 04 juli 2011 at 11:01 f m

    Hoppeligen skriver jag d-uppsats om detta. Hoppeligen övertygar jag dig då, Sara. Hihi.

  6. Sara U said, on 04 juli 2011 at 11:33 f m

    Jag förstår hur du menar och jag delar absolut din vilja till samtal och litterära utbyten. Mitt problem i sammanhanget är mest vem som skulle bedöma vad/vilka som får vara med på bokmässan, och på vilka grunder. Det kanske är det att jag är yrkesskadad och diplomatisk i överkant när det gäller litteratur och andra medier, men jag tror att det är lurigt att använda ord som lågkvalitativ och högkvalitativ. Jag tror inte att Läckbergs läsare går helt oberörda ur sin läsning. Om det inte fanns någon substans alls där skulle väl ingen människa lägga tid på att läsa dem, även läsning för underhållningens skulle kräver att man som läsare blir i alla fall lite engagerad. Måhända leder inte läsningen till djupare filosofiska funderingar, men många av hennes läsare skulle säkert vilja höra henne prata om böckerna, dess miljö och karaktärer.

    Nu sätter jag stopp för mina långa kommentarer. Jag ser fram emot d-uppsatsen. Omvänd mig!

  7. Terese said, on 04 juli 2011 at 6:37 e m

    Bokmässans arrangörer ska naturligtvis avgöra det, och på litterära grunder. Läckberg är enligt mig, och många, inte litteratur. Det är enkom eskapism. Och jag tror visst att folk läser böcker deras skrala substans till trots. Ungefär som att slözappa.

    I min uppsats ska jag skriva att det inte alls behöver vara klurigt att bruka begreppen låg- och högkvalitativ litteratur. Det är ju helt uppenbart – och vetenskapligt bevisat – att vissa verk är bättre än andra. Och jag tror att de allra flesta skulle hålla med mig där.

  8. Sara U said, on 05 juli 2011 at 7:27 f m

    Jag lovade att jag skulle ge mig, men måste bryta löftet med en fråga; hur bevisar man vetenskapligt att ett verk är bättre än ett annat? Jag försöker inte vara tjatig, jag blir ärligt nyfiken på detta.

  9. Terese said, on 05 juli 2011 at 7:33 f m

    Haha, you got me! Nä, ag har ett svar, men det är långt och behöver slipas, du får vänta till d-uppsats!

  10. Terese said, on 05 juli 2011 at 7:40 f m

    (F.ö. just därför jag vill skriva om detta – om mitt svar inte är tillräckligt vettigt vet jag inte vad jag ger mig in på. Annars får jag börja skura golv ist.)


Kommentera

