textum, textrum

Det är ingen ordning.

Posted in - by Terese on 26 augusti 2011

Så länge sedan det var jag skrev någonting här, det beror på ganska många faktorer, relationsrelaterade, intellektuellt understimulerande, den humida sommaren samt det faktum att min farmors minne inte ens sakta tynar bort, det tynar och krymper till ett ordkaos i en fart som är alldeles rasande. Just det senaste är för närvarande särskilt krävande, farmor har alltid varit den som tittar rakt in i min hjärna och rakt säger livets allra hårdaste men renaste sanningar. Jag hade behövt dem nu. Idag var jag med farmor när hon gjorde ett MMT-test; en sjuksköterska ställer några tämligen enkla och allmänna frågor och farmor kunde svara enkom på några få. Vilket land bor vi i, frågar sjuksköterskan, och farmor svarar Vänsberg, vilken är den by hon bott i i hela sitt liv. Ett svar jag kan förstå men som sliter ut mitt hjärta med saxar. Litteraturen har inte funnits där för mig på länge, inte förrän för några dagar sedan, när jag plockade fram den under lång tid sparade 2666Bolaño är det bästa som kunde hända mig nu. Jag är så rädd för det som händer med farmor nu, jag är egoistiskt rädd för att det kommer hända mig när blir jag lika gammal, men har alltid tänkt att det inte kommer ske, eftersom jag inte har farmors dåliga syn, eftersom jag ständigt har möjligheten – den oändliga möjligheten! – att läsa. Ännu en anledning att återgå till den goda litteraturen, till det sprakande rena språket.

2 svar

Subscribe to comments with RSS.

  1. Pock1 said, on 26 augusti 2011 at 7:00 e m

    Sorgligt med din farmor.
    /Emm.

  2. hanna said, on 26 augusti 2011 at 7:48 e m

    ta hand om dig! hoppas bättring, om möjligt.


Kommentera

