textum, textrum

Personen är död, men texterna lyser kvar som papper och pixlar.

Posted in August Strindberg by Terese on 22 december 2011

Snart begynner Strindbergåret, jag tycker det ska bli så spännande och fint. TfL har redan tjuvstartat och gjort ett temanummer med bland andra lysande Roland Lysell. Alla känner till vem Strindberg är, men få känner hans texter. Många säger bu eller misogyn eller överskattad eller burdus. Jag hoppas vi kan släppa kontextualiseringen och ha diskussioner och läsningar som inte är biografiskt förankrade. Det är så gjort. (Om man vill veta kan man läsa Olof Lagercrantzs biografi.) Det glöms så lätt att Strindberg sprängde in i Sverige ett helt nytt sätt att berätta, vilket ju är både viktigare och oändligt mer intressant än spekulationer om vad som försiggick i hans huvud. Dock önskar jag hundra subjektiva åsikter om hans språk.

Ett svar

Subscribe to comments with RSS.

  1. August L S said, on 22 december 2011 at 10:46 e m

    Kan man inte få höra en åsikt då?

    Min åsikt är nog, utan att på något vis vara en expert på ämnet, att hans språk naturligtvis är fascinerande aktuellt. Språkets ton är något helt nytt, som fortfarande vibrerar av styrka och liv. Däremot är det nog mer undantagsvis som det verkligen berör mig. Många gånger då jag läst honom har jag konstaterat att boken nog är bra men att den inte betyder så mycket för mig när allt kommer omkring. Där är det svårt att skilja språket från det som berättas, ofta ligger det ganska nära varandra. På sätt och vis känns det märkligt att Hemsöborna är skriven av samma författare som Inferno. Dödsdansen och Svarta fanor är nog de som berört mig mest, och framförallt den senare är nog just på en språklig nivå.


Kommentera

